maandag 14 maart 2011

Echte wereld versus virtuele wereld

Wie kent ze niet? Jongeren, die 24 uur per dag achter de computer zitten te gamen. Op YouTube is het filmpje ‘greatest freak out ever’ geüpload. Dit fragment gaat over een jongen die een camera in de slaapkamer van zijn broer zet. Hij zegt in de camera ‘my mom just canceled my brother’s World of Warcraft account and he is freaking out!’ en verdwijnt. De jongen is nog niet verdwenen of zijn broer komt zijn slaapkamer in. Hij is woedend. De jongen gilt, slaat zichzelf en trekt zijn kleding uit. Hij schreeuwt ‘I swear, you never see me again!’ (Bron: YouTube, 2009)

World of Warcraft (WoW) is een computerspel waarin meerdere spelers elkaar treffen in een online wereld. Iedere speler creëert een eigen personage en kan vrij rondlopen in de virtuele wereld. (Bron: Wikipedia, 2010). World of Warcraft is een MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game). Een MMORPG speelt zich over het algemeen af in een virtuele fantasiewereld en de meeste zijn geïnspireerd door ideeën over ‘toekomstwerelden’. (Bron: Wikipedia, 2010). WoW verbreekt zelfs het pc-record. Van de nieuwste versie van het spel zijn in 24 uur, maar liefst 3,3 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. (Bron: De Telegraaf, 2010).

Zelf ben ik geen voorstander van het fantasiebeeld dat wordt verspreid op de markt. Jongeren krijgen hierdoor een ander beeld van de wereld dan hij in werkelijkheid is. Ze raken verslaafd aan die mooie, virtuele wereld. Er verschijnen steeds meer games en films die gebruikmaken van het fantasierijke wereldje, zoals Avatar. Avatar neemt de kijker mee naar een fantasiewereld via de ogen van Jake Sully. Hij vind het geweldig in de virtuele wereld dat hij liever niet meer terug wilt. (Bron: Bol.com, z.j.)

Volgens Jos van de Burg (freelance journalist) bestaat de angst dat gamers het verschil tussen spel en werkelijkheid niet meer zien. Dat ze vergeten dat echte mensen maar één keer dood kunnen gaan. Ook bestaat de vrees dat het leven in de virtuele werkelijkheid steeds meer de normale werkelijkheid verdringt. (Bron: De Gelderlander, 2010)

Ik vind het erg dat er steeds meer geld en tijd wordt besteed aan het maken van zulke games. Jongeren vergeten hoe mooi onze echte wereld is. Je kunt verslaafd raken aan WoW. Dit komt omdat het spel nooit uitgespeeld kan worden. (Bron: Wikipedia, 2010) Ongeveer 30% van de gamers is verslaafd. Nederland kent zelfs een afkickkliniek voor verslaafden. (Bron: Bright.nl, 2006) Verslavingsexpert Keith Bakker heeft afgelopen jaar kliniek ‘Smith & Jones’ geopend in Amsterdam. Hij zegt: “We moeten erkennen dat het bestaat. Ik blijf dan ook roepen om aandacht hiervoor.”(Bron: Gamezorg, z.j.)

Het feit dat jongeren al verslaafd achter de computer zitten vind ik vreselijk. Betekent dat dat Nederland over een paar jaar nog 50 virtuele games/films rijker is, inclusief 20 afkickklinieken? Het zou mij niks verbazen als de makers vergeten zijn dat de echte wereld ook nog bestaat. Volgens mij zien ze niet in hoe groot het verslavingsprobleem is. Laat ze dat eerst maar eens uitzoeken voor ze een nieuw spel ontwikkelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten